SKOLE PROJEKTER

Børnehuset Kildedal

PROCES & DESIGN

Omringet af et smukt og fredet landskab, er Kildedal By ved at skyde sig op som en helt ny bydel i Ballerup Kommune. Bæredygtighed og livskvalitet er de centrale fokuspunkter for Kildedal By. Som et led i denne byudvikling er LAIKA med som pædagogiske konsulenter på Kildedals nye Børnehus.

Børnehuset er en integreret institution, der kan rumme op til 160 børn og 40 medarbejdere.

Udover de seks stuer placeret med udsigt over landskabet, kommer huset også til at tilbyde et stort fælles hjerterum centralt i huset, kreative værksteder, et produktionskøkken, personalefaciliteter, samt et stort udendørs areal, der indbyder til en bred vifte af aktiviteter lige fra den stille til vilde leg, og som samtidig også inviterer børnene til at undersøge, lære og stille spørgsmål til naturen omkring dem. Hele huset har en science profil, hvorfor naturen er det bærende element både ude og inde i bygningen.

 

LAIKAs rolle i projektet er at facilitere brugerinddragelsen af den pædagogiske fagpersonale. Derved sikres det, at de pædagogiske principper står stærkt i hele bygningen, når huset skal opføres. I projektet trækker LAIKA på sine mange års erfaringer som proceskonsulenter, og sørger for, at vi i projektet får stillet de rigtige spørgsmål til brugerne, så vi får integreret deres viden og erfaringer i projektet. 
Børnehuset forventes at være klar til indflytning august 2026.

Opgaven er vundet i samarbejde med AART, JaJa Arkitekter og Danakon Ingeniører.

Ballerup Kommune
2000 m2
160 børn og 40 voksne + fritidsbrugere efter lukketid

Hedehusene Skole

PROCES & DESIGN

Efter flere år at have været lukket ned, skal Hedehusene Skole renoveres for igen at kunne fungere som skole for områdets børn og unge. Renoveringen består både af en ombygning, tilbygning samt opgradering af de eksisterende rammer, så skolen lever op til de krav der er til en moderne og tidssvarende pædagogik. Hedehusene Ny skole vil være centreret om Projektbaserede undervisning, hvilket har stillet krav til hvad de fysiske rammer skal kunne.

Opgaven blev vundet i samarbejde med Sweco Architects. LAIKA har været med som pædagogisk konsulent og brugerfacilitator under hele dispositions- og programmeringsfasen, hvor vi med vores mange års erfaringer med at bygge og indrette skoler, har bidraget til at få de pædagogiske perspektiver og behov indarbejdet i byggematerialet. Dermed er det blevet bygget bro imellem skolens pædagogiske profil, og de fysiske rammer, således at når både børn og voksne indtager skolen i 2026, så vil arkitekturen og indretningen understøtte den projektbaserede undervisning.  


Maskinmesterskolen

PROCES & DESIGN

Maskinmesterskolen kontaktede LAIKA med en forespørgsel om hjælp til indretning af deres studieadministration samt tilhørende gangareal. Området bestod af kontorpladser, et velkomstområde samt mødelokaler. Formålet var at udnytte m2’erne bedre og få gangarealet aktiveret, for derigennem at skabe plads til ophold- og ventesituationer for elever og medarbejdere.

 

LAIKA udviklede 4 scenarier, fra det helt lille projekt med minimale ændringer til en større bygningsændring, hvor hele administrationsområdet blev inddraget for at skabe bedre sammenhæng i hele kontorarealet. Endvidere udviklede LAIKA et konceptuelt design for indretningen med oplæg til et look n’ feel for området, forslag til det grafiske udtryk og wayfinding samt inspirationsbilleder for en videre proces.

Høje Taastrup Kommune
Xxx M2
Xxxx Elever og lærer og pædagoger

Drive

PROCES & DESIGN

Drive er en not-for-profit fond dedikeret til at forbedre betingelserne for læring og udvikling til børn med særlige behov. Fonden flyttede i maj 2021 ind i ny-istandsatte, lejede lokaler hvorfra de skulle drive skole for 12 specialbørn med mulighed for flere elever. 

Med afsæt i en fælles heldags co-creation workshop med Drives ledelse bidrog LAIKA med et indretningskoncept for alle områder, med dedikeret fokus på at skabe nogle fysiske rammer, der kan invitere til læring og omsorg for både undervisere, pædagoger, forældre og børn.

Omdrejningspunktet i indretningen var ‘fællesskaber på tværs’. Udover de konkrete indretningsforslag, havde projektet også det formål for øje at nytænke specialområdet, vende ’plejer’ på hovedet og skabe noget, der ikke var skabt før. Drømmen er på sigt at bygge en helt ny skole, hvor erfaringerne fra de nye rammer kan indgå, hvorfor projektet fik karakter af et ‘pilot’projekt. 

Forrige
Forrige

Semler Group

Næste
Næste

Kunde